ANNONSE: INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING
Saken er skrevet av: Anders Berggren, Leder forretningsutvikling og produkt
Det er skrevet tusenvis av bøker om merkevarebygging, markedsføring, merkevarer og employer branding.
Her skal vi forsøke oss på en kraftig forenkling, slik at flere en garvede markedsførere kan forholde seg til tematikken i et helt overordnet perspektiv.
Helt forenklet kan vi skille brand og employer brand på denne måten:
Merkevarens omdømme og verdiforslag til kunder og potensielle kunder.
(Virksomhetens verdier, produkter, tjenester og kvaliteten på disse).
Merkevarens omdømme og verdiforslag, som arbeidsplass, til ansatte og potensielle kandidater.
(Verdier, arbeidsoppgaver, arbeidsmiljø, utviklingsmuligheter, osv.)
På generelt grunnlag kan vi si at en sterk merkevare (et sterkt brand) automatisk gir deg et sterkere employer brand. Mennesker forenkler. Vi forbinder det kjente med noe mer positivt enn det ukjente. Mennesker vi kjenner er «bedre mennesker» enn de vi ikke kjenner. Kjente produkter er bedre produkter enn ukjente produkter.
Et eksempel fra dagligvarebutikken: De fleste strekker automatisk hånden mot Zalo-flasken hvis vi skal ha oppvaskmiddel. Dette på tross av at flasken fra eksempelvis Prima (Remas egen merkevare) koster under halvparten – og med stor sannsynlighet gjør den samme jobben.
De samme prinsippene slår inn i forbindelse med en rekrutteringsprosess. En kjent virksomhet mottar flere søknader enn en mindre kjent virksomhet. Jeg har selv jobbet mye med annonserte rekrutteringsprosesser og sett dette utspille seg gang på gang.
En kjent aktør, med bred kjennskap og kunnskap i befolkningen.
«Bedrift A» søker en controller og mottar et høyt antall søknader fra godt kvalifiserte søkere.
Representerer en spesialisert virksomhet, men lav kjennskap og kunnskap i befolkningen.
«Bedrift B» søker en controller og mottar et svært begrenset antall søknader.
Budsjettet for stillingsannonser var i begge eksemplene likt.
I begge eksemplene kjenner jeg virksomhetene svært godt. Jeg kan med sikkerhet si at en jobb i «bedrift B» for svært mange vil være mer interessant. De vil få større faglige utfordringer, mer varierte arbeidsoppgaver og ha en mye større reell påvirkning på egen arbeidsdag. «Bedrift B» er på toppen av dette villig til å strekke seg lenger når det gjelder både lønn og andre incentiver.
Siden jeg kjenner virksomhetene godt, kan jeg med sikkerhet si at det ikke vil være mulig å konkurrere på brand. «Bedrift B» er i en bransje som uansett ikke vil kunne nå opp innenfor generell kjennskap og kunnskap. Det vil heller ikke være en hensiktsmessig tilnærming.
Det vi kan gjøre er å jobbe med «Bedrift B» sitt employer brand. Gjort riktig vil dette være en overkommelig operasjon, som tjener hensikten; få vist frem bedriften til potensielle kandidater på riktig tidspunkt i det vi gjerne omtaler som kandidatreisen.
På den andre siden ser jeg store, kjente merkevarer med høy kunnskap, kjennskap og preferanse i brede deler av befolkningen, som ikke er i nærheten av å ta ut sitt potensiale innenfor employer branding. Alt ligger til rette for å forholdsvis enkelt kunne posisjonere seg bedre, men detaljene og den faktiske strategien mangler. Lavthengende frukt – som ikke er høstet.
Har du lyst å vite mer om hvordan employer branding kan hjelpe din bedrift med å framstå mer attraktiv? Vi i Adresseavisen har lang erfaring og skreddersyr etter behov. Ta kontakt med oss her eller på telefon 920 28 031. Vi hjelper deg selvfølgelig også med stillingsannonser, tekst og utforming.
Ønsker du å lære mer om stillingsannonser? Les mer om tematikken her.
Et første møte med oss er alltid uten kostnad og helt uforpliktende. Vi garanterer uansett utfall at du vil ha fått ny innsikt og gjort deg refleksjoner, som kan hjelpe deg i et videre arbeid med rekruttering. Helt uavhengig av om du velger å gå videre med oss som leverandør.
INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING
Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av Brand Studio, en del av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post. Synes du denne type artikler ser spennende ut for din bedrift, ta gjerne kontakt på samme e-post