ANNONSE: INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING
Saken er skrevet av: Anders Berggren, Leder forretningsutvikling og produkt
Noe av det jeg anser for å være viktigst for å lykkes med en ansettelse er å sikre en god match mellom de faktiske arbeidsoppgavene og det kandidaten ønsker å jobbe med. Det skal jobbes 7,5 timer om dagen, 37,5 timer i uka eller ca. 1700 timer i året. En stor del av motivasjonen bør derfor være rettet mot innholdet i jobben. Kanskje opplagt, men erfaringsmessig er det en viss risiko for at man lar seg styre av følelser. En karismatisk kandidat, en kandidat som likner på deg selv, en kandidat som speiler og imponerer gjennom en spennende CV.
Det hjelper ikke om kandidaten har all verdens kunnskap, forståelse, riktige holdninger og ferdigheter om hun eller han egentlig ikke motiveres av arbeidsoppgavene jobben faktisk består av. Også større undersøkelser og forskning viser at tilfredshet med arbeids oppgavene er avgjørende for indre motivasjon og prestasjon.
Hvis man ikke opplever arbeidsoppgavene som tilfredsstillende vil ikke andre faktorer som lønn, arbeidsmiljø og omdømme være tilstrekkelig for å motivere til full innsats.
Jeg setter stor pris på ambisiøse kandidater -og det er utelukkende positivt om de har høye målsettinger om hvor de skal være om 3, 5 eller 7 år. Det er for øvrig viktig å avdekke at stillingen du skal fylle ikke bare er et «nødvendig steg» på veien.
Om kandidaten fristes av virksomheten, merkevaren, arbeidsmiljøet og et mulighetsbilde ved å få «en fot innenfor» er dette positivt, men kun om motivasjonen for de faktiske arbeidsoppgavene er tilstrekkelig høy.
Her er noen tips for hvordan du lykkes:
Fordelen med å legge litt arbeid i dette er at du i større grad vil kunne tiltrekke deg de riktige søkerne -med den riktige motivasjonen. Hvis du ikke beskriver oppgavene vil du også kunne gå glipp av potensielt topp motiverte kandidater, som ikke forstår hva jobben egentlig går ut på.
Adresseavisens annonseavdeling har lang erfaring med annonserte rekrutteringsprosesser og employer branding. Vi kan hjelpe deg med økt tilfang av søkere med de riktige kvalifikasjonene gjennom riktige budskap til de riktige målgruppene. Du kan lese mer om våre annonseprodukter her, eller du kan kontakte oss via e-post.
INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING
Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.