Derfor bør du ikke kreve for mye i stillingsutlysningen

Derfor bør du ikke kreve for mye i stillingsutlysningen

ANNONSE: INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING

Det er mye du bør tenke på når du setter kravspesifikasjoner i en stillingsannonse. Per Kristian Øwre, partner og regionsleder i Assessit, mener at mange ofte setter for mange krav. Her er hans beste råd i jakten på den rette kandidaten til jobben.

Du skal lyse ut en stilling og er i ferd med å skrive en stillingsannonse. Hva er det første du gjør? Per Kristian Øwre, partner og regionsleder for Assessit i Midt-Norge og Nord-Norge, pleier å starte med å lage en punktliste som sørger for at de vet hva de ser etter.

– Der sorterer jeg hvilke kvalifikasjoner og personlig egenskaper vi ser etter. Men deretter er det veldig viktig at du prioriterer og skiller ut hva som er de virkelige absolutte kravene til denne stillingen, sier Øwre.

– Dette er selvsagt individuelt, men hvis man setter for mange absolutte krav, kan man ofte ende opp med å skremme vekk flere gode kandidater, legger han til.

Øwre og Assessit har i 19 år rekruttert ledere og ansatte innen offentlig og privat sektor, – og står i tillegg bak den prestisjefulle kåringen av «Årets unge ledere».

Unødvendige krav

Han mener at det ofte er eksempler på stillingsutlysninger der kravspesifikasjonene er for lange.

– Noen ganger ser jeg på hva som kreves til en stilling og tenker: «finnes det virkelig en person i verden med alle disse egenskapene?». Ofte kan bedrifter være for kravstore. Punktlisten ender dermed opp som en lang ønskeliste – i stedet for hva du egentlig må ha. Det er viktig å være bevisst på dette når du setter kravspesifikasjoner, mener Øwre.

– Det kan også være lurt å beskrive den kandidaten du ser etter, heller enn å lage en punktliste. Det gir kandidaten muligheten til å kjenne seg igjen i beskrivelsen.

Derfor er det lurt å skille mellom det som er absolutte krav og det som er ønskelig.

Noen setter mastergradsutdanning og mange års erfaring som absolutte krav, som kan diskvalifisere en rekke gode kandidater. Det kan være lurt å overveie om det virkelig er nødvendig, mener rekrutteringsspesialisten.

– Alle ønsker den rette personen til jobben, det er selvsagt. Men ved å ha for mange absolutte krav, kan den perfekte kandidaten gå tapt. Selv om for eksempel yngre personer ikke har den fagkompetansen og erfaringen du trenger akkurat nå, kan de formes og tilføre mye bra til bedriften over tid. Det er viktig å tenke langsiktig, sier Øwre.

– Det kan ofte være fint å få inn folk med mindre erfaring og som kommer inn med friske øyne og ny kompetanse. De kan komme inn og stille spørsmål, slik at bedriften bedre kan reflektere over ting og bidra til nytenkning. Derfor ønsker mange å ha en fin kombinasjon yngre og eldre ansatte og ikke minst ha en bra kjønnsbalanse i bedriften, sier Øwre.

Skap interesse

Og av og til kan det være noen unødvendige «krav» som fryser ut en potensiell verdifull gruppe – de introverte.

– Det kommer selvsagt helt an på stillingen som utlyses, men ofte ser man at det lyses ut etter ekstroverte kvaliteter der det ikke er nødvendig. Ikke alle på huset trenger å være «relasjonsbyggere», sier Øwre.

– Det kan føre til at nettopp godt kvalifiserte, men introverte søkere føler seg utelukket. De bruker ofte ørene mer enn munnen og kan ha gode analytiske egenskaper, som kan komme godt med til enkelte stillinger, legger han til.

Selv om du korter ned de «absolutte kravene», så kan du fortsatt ha ønskelige kvalifikasjoner i bakhodet. Det er mye som kan komme frem under intervjuprosessen.

– Man kan få seg mange overraskelser når man møter mennesket bak CV-en. I noen tilfeller finner du kandidater som har alt du ser etter – og mer til, sier Øwre.

Øwre mener at det er mer hensiktsmessig å luke bort «unødvendige krav», og heller bruke tiden på å skape en god og engasjerende tekst.

– Det viktigste du gjør er å tenke på mottakerne. Det er en tøff kamp om oppmerksomheten til folk nå om dagen. Det gjelder også for personen som skal lese dette og forhåpentligvis søke på stillingen. Da er det ofte lurt å bruke tid på overskriften og teksten, slik at du beskriver på en god og inspirerende måte hva slags jobb dette er og hva slags person dere ser etter, sier Øwre.

Når stillingsutlysningen er klar, trenger du kanskje hjelp med annonsering? Adresseavisen har mange års erfaring med annonser innen stilling og vet hva som treffer. Ta kontakt med oss her!

 Ønsker du å lære mer om stillingsannonser? Les mer om tematikken her.

INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING
Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av Brand Studio, en del av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post. Synes du denne type artikler ser spennende ut for din bedrift, ta gjerne kontakt på samme e-post