Rekruttering bør prioriteres når virksomheten ikke har et konkret behov

Rekruttering bør prioriteres når virksomheten ikke har et konkret behov

ANNONSE: INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING
Skrevet av Kenneth Aalbu, bransjeansvarlig stillingsmarkedet, Adresseavisen og Polaris Media Midt Norge

Jeg har jobbet med stillingsannonser og employer branding i over 15 år. Gjennom disse årene har jeg håndtert mer enn 30 000 kampanjer i alt fra papiraviser til nettaviser, radio, tv og sosiale medier.

Jeg har vært heldig og fått jobbet med hundrevis av personer med spesialistkompetanse innenfor rekrutteringsbransjen og HR miljøer på tvers av både privat og offentlig sektor. I tillegg har jeg jobbet med de største mediebyråene innenfor kategorien.

Noe av det spesielle med annonserte rekrutteringsprosesser er tidslinjen fra vår førstekontakt med kunden til annonsen er publisert. I snitt snakker vi om en periode på 3 – 4 dager. Stillingsannonsen er -og har alltid vært noe mange gjør i siste liten.

Vi har gode rutiner og erfarne produsenter med høy kompetanse innenfor kategorien. Det betyr at vi får gjort svært mye på kort tid.

De gangene kundene tar kontakt på et tidlig tidspunkt oppnår vi de aller beste resultatene. Det blir tid til en bedre prosess og mulighetsbildet blir større:

  • Vi har spesialister på utforming av annonsetekst. Teksten er ofte avgjørende for antallet kvalifiserte søker til jobben. Overskriften på Finn.no, i en banner på en nettavis eller sosiale medier er avgjørende for om en potensiell kandidat i det hele tatt klikker seg inn på full utlysningstekst. Du har under et minutt på å gjøre jobben attraktiv og interessant etter at kandidaten har klikket seg inn på full utlysningstekst. Du kan lese mer om tekst her.

  • Vi har muligheter for videoproduksjon. Gjennom video kan man formidle et budskap på en effektiv og selgende måte. Dette kombineres gjerne med innhold i form av tekst og presenteres i form av «redaksjonelt utformede» annonser på tvers av forskjellige nettaviser og sosiale medier. Dette er grep som gjort riktig kan løfte kampanjens effekt betraktelig.
    Jeg anbefaler alle virksomheter av en viss størrelse å sette rekruttering på agendaen på et tidspunkt der de faktisk ikke skal ha tak i en spesifikk medarbeider.

Ved å kontakte oss på et tidlig tidspunkt kan vi legge til rette for et svært profesjonelt og gjennomtenkt digitalt møte mellom bedriften og potensielle kandidater ved neste korsvei. Ofte er man ved første korsvei før man vet ordet av det…..

Basert på erfaring vil jeg tørre å påstå at vi kan reduserer kostnader knyttet til rekruttering ved å forberede oss på fremtidige rekrutteringsprosesser. Vi bygger en solid grunnmur, som fundament for fremtidige prosesser. En grunnmur som gir flere kvalifiserte søkere med høyere motivasjon.
Den «egentlige kostnaden» ligger ofte i det å ikke komme i mål med rekrutteringsprosessen eller å ende opp med en feilansettelse.

Ønsker du mer innsikt?

Gjennom vårt samarbeid med Schibsted marketing services og finn.no har vi akkurat fått tilgang på «Jobbundersøkelsen 2021». Undersøkelsen tar for seg interessante områder som:

  • Jobbtilfredshet
  • Interessen for å skifte jobb
  • Hvordan folk orienterer seg i «stillingsmarkedet»
  • Valg av jobb og arbeidsgiver
  • Bruk av LinkedIn

Undersøkelsen gir nyttig og konkret innsikt, som kan hjelpe deg i arbeidet med employer branding og rekruttering. Ta kontakt med meg på e-post eller tlf. 920 28 03 for en gjennomgang av undersøkelsen.

Et første møte med oss er alltid uten kostnad og helt uforpliktende. Vi garanterer uansett utfall at du vil ha fått ny innsikt og gjort deg refleksjoner, som kan hjelpe deg i et videre arbeid med rekruttering. Helt uavhengig av om du velger å gå videre med oss som leverandør.

Ønsker du å lese mer? Her har vi samlet en rekke artikler om annonserte rekrutteringsprosesser, tekst i stillingsannonser, employer branding, kandidatens motivasjon,

INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING
Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post. Synes du denne type artikler ser spennende ut for din bedrift, ta gjerne kontakt på samme e-post