INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING
Saken er skrevet av: Anders Berggren, Leder forretningsutvikling og produkt
Mange glemmer at kandidatmarkedet består av flere segmenter. Grovt sett kan vi dele markedet i to; de aktive og de passive. Men hva skal du gjøre for å treffe hele markedet? Her er våre beste råd.
Adresseavisen overvåker kontinuerlig trender i arbeidsmarkedet og gjør blant annet årlige undersøkelser via Norfakta. I den siste undersøkelsen. som ble gjennomført i perioden 17. – 20. november 2020 ba vi respondentene svare på hvilket av følgende utsagn som passer best:
Målgruppen har planer om å skifte jobb, og følger derfor aktivt med i jobbmarkedet. Årsakene kan være mange. Noen er på jakt etter nye utfordringer, andre ønsker kanskje å bytte jobb på grunn av flytting, at de er nyutdannet eller arbeidsledig. Dekning i denne gruppen er selvfølgelig helt grunnleggende for alle stillingsutlysninger.
Denne gruppen treffer du via finn.no og eventuelt andre jobbportaler som nav.no. Et minimumskrav i en rekrutteringsprosess bør derfor være tilstedeværelse på finn.no, som er Norges desidert største og viktigste jobbportal. Visste du at det formidles rundt 200 000 søknader via FINN.no hver måned fordelt på 1,8 millioner brukere? Det er blant annet dette som gjør at vi med trygghet kan si at brukerne foretrekker oss som kanal når de skal bytte jobb.
Denne målgruppen treffer du først og fremst via digitale flater som eksempelvis nettaviser og sosiale medier, fordi om deler av denne gruppen også selvfølgelig frekventerer finn.no og kan treffes der. Deler av målgruppen kan også nås gjennom papiravisen.
Denne målgruppen har som fellestrekk at de i større grad må inspireres, motiveres og informeres for å ta skrittet med å sende en søknad. Utforming og innhold i en rekrutteringskampanje er derfor et viktig element, som ikke må undervurderes.
Dette er også en gruppe som rekrutteringsbyråene gjerne jobber veldig aktivt med i en rekrutteringsprosess. Det viser seg at det er enklere for rekrutteringsselskapet å lykkes hvis en potensiell kandidat allerede har vært eksponert for annonsen når hun eller han kontaktes.
Både vi og rekrutteringsbransjen erfarer at det også er fullt mulig å påvirke deler av denne målgruppen. Det eneste som er sikkert er at de i så fall trenger sterk påvirkning. Denne påvirkningen skjer gjerne gjennom direkte kontakt fra rekrutteringsbyrået eller representanter fra bedriften, som jobber med rekruttering. Også i denne gruppen oppleves det som enklere å oppnå dialog hvis kandidaten har vært eksponert for den aktuelle stillingen.
Oppsummert kan man si at for å ha best mulig utgangspunkt for å lykkes med rekrutteringsprosessen må du treffe både de aktive og de passive. Kombinasjonen av finn.no og en av våre pakker sikrer deg tilgang til mange interessante og aktuelle kandidater.
Det holder ikke nødvendigvis med å publisere en annonse. Det er viktig å tenke helhetlig rundt tekst og utforming av selve annonsen, kombinasjon av kanaler, kontekst, målretting samt innhold og design på landingssiden. Innenfor dette området er vårt team blant de aller beste i markedet. Det finnes mange som kan digital markedsføring, men det finnes ikke like mange som har kunnskapen og erfaringen som skal til for å lykkes med en rekrutteringskampanje.
Vi har satt sammen noen pakker som du kan se nærmere på her. Ta gjerne kontakt for en diskusjon rundt hvilke produktkombinasjoner som vil passe for akkurat din prosess.
Ønsker du å lære mer om stillingsannonser? Les mer om tematikken her.
INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING
Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post. Synes du denne type artikler ser spennende ut for din bedrift, ta gjerne kontakt på samme e-post