Design og utforming av en stillingsannonse har flere oppgaver – og kan faktisk være avgjørende for å fange oppmerksomheten hos riktig kandidat. Her er det du bør tenke på når du skal utforme gode stillingsannonser.
Tenk alltid mobil først. Den minste skjermen er den mest brukte på tvers av både nettaviser og sosiale medier. Ved å produsere for mobil først, tvinges man til å gjøre de riktige prioriteringene. Faller man for fristelsen og begynner med formater for desktop vil man ofte ende opp med et dårligere resultat. Dette prinsippet gjelder både for selve annonsen og landingssiden med fullstendig utlysningstekst.
I en stillingsannonse, og andre annonser, er det viktig at avsenderen kommer tydelig frem gjennom bruk av logo og andre grafiske elementer i henhold til merkevarens profil.
Det finnes fonttyper som egner seg for digitale flater, og fonttyper som ikke gjør det. Samme fontstørrelse kan ha helt forskjellig lesbarhet på tvers av fonttyper. Det er begrenset med plass på en annonseflate og lesbarhet må alltid prioriteres foran tekstmengde og bilder. De fleste profilhåndbøker tar høyde for dette, og beskriver ofte et snitt for papir og et annet for digitale flater.
Det finnes gode kontraster og dårlige kontraster på web. Feil kombinasjon reduserer lesbarhet og dermed annonsens oppmerksomhet og respons. Man skal også være forsiktig med tekst på bilder. Gjort riktig kan det bli bra, men vi ser alt for ofte det motsatte. Det er lett å la seg lure når man sitter og jobber med en stor og flott annonse på en enda større skjerm, men man glemmer ofte at dette reduseres til en annonse tilpasset mobiltelefonen.
Med «enkel dekoding» mener vi at en mulig kandidat umiddelbart skal forstå hva annonsen handler om. Folk scroller raskt nedover siden på både nettaviser og sosiale medier. Vi utsettes for tusenvis av inntrykk gjennom dagen og hjernen er programmert til å skille ut så mye støy som mulig, da det er ikke er mulig å prosessere all informasjonen vi utsettes for.
For å ikke være en del av denne støyen er det viktig å være tydelig. Ta hensyn til punktene over og vær forsiktig med kreative konsepter – med mindre du har veldig mye penger og enda mere tid.
Kreative konsepter kan være meget lønnsomt også i en rekrutteringskampanje, men da skal man vite nøyaktig hva man gjør og hvordan man gjør det.