Derfor er finn.no bra, men ikke lenger nok

Derfor er finn.no bra, men ikke lenger nok

Skrevet av Ingvild Reinskou, Rådgiver Employer branding

Kampen om arbeidskraften har nok kommet for å bli. Ifølge Schibsteds jobbundersøkelse for 2023, sier hele 4 av 10 arbeidsgivere at de vil ha problemer med å møte vekst i etterspørselen på grunn av mangel på arbeidskraft.

Og det er ikke rart i det hele tatt! I Trøndelag har vi landets desidert laveste arbeidsledighet. Kun 3108 mennesker var ved utgangen av mai regnet som helt arbeidsledige, noe som utgjør forsvinnende 1,2% av arbeidsstyrken.

Da er det ikke veldig vanskelig å regne seg fram til at rekrutterende virksomheter skal ha en god dose flaks dersom de gambler på at de rette talentene slentrer innom finn.no og snubler over akkurat deres stillingsannonse.

Kandidater på finn.no

Finn.no er Norges mest besøkte markedsside på nett og er i mange tilfeller blitt en nyttig nødvendighet når det kommer til hvor du bør annonsere ledige stillinger. Men hvilke kandidater er det du når der?

Joda – vi kan alle ha dager eller perioder der vi er mindre motiverte i vår nåværende stilling. Kanskje sveiper vi innom jobbkategorien på Finn.no når vi uansett skal legge ut den gamle sykkelen for salg eller sjekke flybilletter til den kommende weekend-turen. De fleste av oss har likevel ikke aktive søk liggende på Finn eller får varslinger når relevante stillinger blir lagt ut.

Ny jobbundersøkelse

I den nyeste jobbundersøkelsen er det faktisk kun 7% av de spurte som oppgir at de er på aktivt jobbsøk og ønsker å skifte jobb så snart muligheten byr seg.

Det forklarer kanskje hvorfor det ikke akkurat strømmet på med kvalifiserte kandidater ved forrige utlysning? Jeg kan med stor sannsynlighet betrygge deg med at det ikke nødvendigvis var noe i veien med utlysningsteksten din. Det hjelper nemlig ikke hvor fengende formulert annonseteksten er eller hvor sjarmerende du klarer å fremstille arbeidsmiljøet på en kreativ måte hvis ingen potensielle søkere ser annonsen din.

Hva da med de 48% som svarer at de i utgangspunktet ikke er på utkikk etter ny jobb, men som sier de vil vurdere interessante henvendelser eller tilbud om noe skulle dukke opp? Og hva med de 21% som påstår at de overhodet ikke er interessert i å bytte jobb? (Du vet at den eneste grunnen er at de ikke kjenner til mulighetene i din virksomhet, ikke sant?)

Disse gruppene utgjør til sammen enorme mengder med kompetanse og erfaring, og du vil helst at akkurat de skal bli oppmerksomme på at du har en spennende stilling ledig. Jeg kan avsløre at det er veldig mulig og helt overkommelig å nå ut til disse kandidatene.  Du må bare vite hvor dine fremtidige medarbeidere vanker.

Vi kjenner stillingsmarkedet

Vi i Adresseavisen har lange tradisjoner for å nå ut til de rette kandidatene med skreddersydd målretting og budskap om karrieremuligheter. Vi kjenner medievanene til de ulike målgruppene. I våre nettverk kan vi dermed sørge for å vise annonsen din i en troverdig og relevant kontekst på de digitale flatene vi vet at drømmekandidaten din besøker.

For å gjøre det enkelt har vi satt sammen pakkeløsninger for stillingskampanjer som du kan se her.

Jeg vil likevel på det varmeste anbefale en prat med en av våre stillingseksperter for å se nærmere på hvordan vi kan skape rekrutteringsmagi sammen.

Kenneth Aalbu: kenneth.aalbu@adresseavisen.no, tlf: 920 28 031

Janne Farstad Løvseth: Janne.lovseth@adresseavisen.no, tlf: 977 15 766

Tom Tangen: Tom.tangen@adresseavisen.no, Tlf: 900 65 555